نهمین شب سوگواری حضرت امام حسین(ع) در مصلی نماز جمعه ی شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 76
:: باردید دیروز : 68
:: بازدید هفته : 76
:: بازدید ماه : 8109
:: بازدید سال : 20798
:: بازدید کلی : 297936
نویسنده : عباس کرم الهی
شنبه 8 شهريور 1399

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت هیئت رزمندگان اسلام و ستاد برگزاری نماز جمعه ی شهرستان شوش ، آئین سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در نهمین شب ماه محرم که منتسب است به ستاره ی ۳۴ ساله آسمان کربلا و بزرگ‌ترین یار و یاور حسین(ع) ؛ حضرت ابوالفضل العباس(ع)  در مصلی نماز جمعه ی این شهرستان برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ، آیت الله سید محمد امام ؛ امام جمعه ی شهرستان شوش در حالی که در خطبه ی دوم نماز جمعه ی امروز بازنشستگی خود را بعد از 29 سال اعلام نمود و از مردم ولایتمدار و نمازگزاران از این مسئولیت خداحافظی کرد در نهمین شب سوگواری سرور و سالار شهیدان به « میثم تمار» یکی از صحابه ی حضرت امام علی(ع) اشاره کرد و گفت : « کیست میثم؟ او که در عصر سکوت یا علی(ع) گفت و سرش بردار رفت . در مكتب انسان ساز و تربیت‌كننده امام علی (ع) شخصیت‌های بسیار ارزنده و بزرگواری وجود دارند كه هر یك از آن‌ها در طول تاریخ الگوی ارزنده برای جامعه بشری بوده‌اند. یكی از این شخصیت‌های بزرگوار كه علاقه خاصی به علی (ع) داشت و حضرت علی (ع)نیز متقابلاً وی را بسیار دوست می‌داشت، «میثم تمار» است. حیات پربار و شهادت افتخارآمیز او برای همه انسان‌های آزاده و مسلمان درس و سرمشق و الهام است.

وی افزود : از سال‌های آغازین زندگی او اطلاعات چندانی در دست نیست محققان نوشته‌اند: « وی فرزند یحیی و از سرزمین «نهروان» كه منطقه‌ای میان عراق و ایران است. بعضی او را ایرانی و از مردمان فارس دانسته‌اند»لقب تمار را از این جهت به میثم داده‌اند كه وی در كوفه خرما فروش بود .

آیت الله سید محمد امام به نقل از ابن حجر عسقلانی اظهار داشت : او  می‌نویسد: «میثم برده زنی از بنی اسد بود . علی (ع) او را خریداری كرد و آزاد نمود ولی او به گونه ای دیگر اسیر شد ، اسیر ولای علی و محبت و عشق او .» وى شیفته آن بود که از محضر امیر مؤمنان على (ع) علم و حکمت بیاموزد. از این رو دل و جان خود را دربست در اختیار معارف علوم علوى گذاشت. حضرت (ع) نیز که او را لایق و با استعداد یافت, دانش و حکمت هاى فراوانى به وى آموخت, حتى برخى اسرار را که به هر کس نمى توان گفت و آگاهى از حوادث آینده و بلاها و فتنه هاى زمانه را در اختیار او گذاشت. از این رو میثم تمّار را (صاحب سرّ) امیر المؤمنین مى دانند.

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس با اشاره به روایتی تصریح نمود : در روایتی آمده است: پس از آن كه میثم را نزد ابن زیاد آوردند، ابن زیاد به او گفت: تو باید از علی(ع) برائت بجویی و از او بدگویی كنی ... و الا دست و پایت را قطع می‌كنم و تو را به دار می‌آویزم میثم گریه سر می دهد. ابن زیاد از علت گریه را می پرسد . میثم می گوید : « از قول و عمل تو گریه نمی‌كنم بلکه این اشک شوق است چون مولایم  شیوه ی مرگم را به من قبلا گفته است . » ابن زیاد پرسید: «مگر مولای تو چه گفته؟ »سپس میثم جریان را نقل كرد، ابن زیاد گفت ؛ «دست و پایت را قطع می‌كنم. اما زبانت را باقی می‌گذارم تا دروغ تو و مولایت را آشكار سازم. »سپس دست و پای او را قطع كرد و او را بالای دار برد. میثم در بالای دار رجز خوانی کرد و گفت ؛ «ای مردم هر كسی می‌خواهد احادیث علی (ع) را بشنود جلو بیاید. مردم جمع شدند. »عمرو بن حریث به عبیدالله بن زیاد گفت: «می‌ترسم او دل‌های مردم كوفه را دگرگون كند و آن‌ها بر علیه تو خروج كنند.» عبیدالله دستور داد: «برو زبانش را قطع كن » سپس زبان او را قطع كردند و میثم  تمار آن گونه که امیرالمؤمنین حضرت امام علی (ع) فرموده بود به شهادت رسید .

میثم در سال آخر عمرش به مكّه مشرف شد و در مدینه خدمت «اُمّ سلمه همسر رسول اللّه (ص) رسید و گفت و گویى میان ایشان صورت گرفت. وقتى او به كوفه برگشت و دست گیر و زندانى شد، به مختار ثقفى كه او نیز در زندان بود، این گونه مى گوید : «  إنّك ستفلت وتخرج ثائراً بدم الحسین فتقتل هذا الّذی یرید أن یقتلك /// تو به زودى آزاد خواهى شد و از مرگ نجات مى یابى و انتقام خون امام حسین (ع) را از كسانى كه قصد جان تو را كرده اند خواهى گرفت.»

وی افزود : صفا و صمیمیتی که میان امام علی(ع) و میثم بود و میزان رابطه ی مودت آمیزشان را از انس و الفت این دو نسبت‏ به‏هم می‏توان شناخت . امام علی(ع) ، حتی به مغازه خرمافروشی میثم می‏رفت و در آن جا با او صحبت می‏کرد و قرآن و معارف دین را به او می‏آموخت .میثم یکی از فقیه‌ترین و عالم‌ترین اصحاب حضرت امام علی(ع) می‌باشد. او « علم تفسیر قرآن ، علم غیب و علم حدیث» را در مکتب علی(ع) فرا گرفت و در زمینه‌های مختلف از جمله « علم تفسیر و تأویل قرآن ـ راوی حدیث و مناقب ـ روشن بینی و علم غیب ـ خطابه و سخنورى و ... » به جهان اسلام خدماتی ارائه نمود.

امام جمعه ی شهرستان شوش سپس به دیدگاه علی(ع) و ائمه نسبت ‏به میثم‏ تمار اشاره کرد و گفت :جایگاه والای میثم را در چشم ائمه از سخنان آنان نسبت ‏به وی و نیز از برخوردشان با او در صحنه عمل، می‏توان دریافت . صفا و صمیمیتی که میان علی(ع) و میثم بود و میزان رابطه مودت آمیزشان را از انس و الفت این دو نسبت‏ به‏هم می‏توان شناخت . حضرت ، حتی به مغازه خرمافروشی میثم می‏رفت و در آن جا با او صحبت می‏کرد و قرآن و معارف دین را به او می‏آموخت. علاوه براین ، نزدیکی معنوی میثم با امام علی(ع) را در لحظه‏ها و موقعیت های دیگر هم می‏توان دید ، از جمله این که میثم ، پابه‏پای افراد زبده‏ای چون « کمیل‏ » در مواقف نیایش و عبادت مولا حضور می‏یافت و انیس شبهای عرفانی آن حضرت و راز و نیازهای امام با پروردگار بود . میثم تمار شهادت خود و شهادت حبیب بن مظاهر را پیش گویی کرده بود و وقتی معاویه مرد میثم خبرش را در کوفه منتشر کرد .

آیت الله سید محمد امام افزود : میثم بنا به نقلی ده /10 روز قبل از آمدن امام حسین (ع) به عراق بوده است . مدتى پیكر پاك و مطهر میثم پس از شهادتش بر سر داربود. ابن زیاد براى اهانت‏ بیشتر به میثم اجازه نداد كه بدن‏ مقدس او را فرود آورده و به خاك بسپارند; به علاوه مى‏خواست ‏با استمرار این صحنه، زهر چشم بیشترى از مردم‏ بگیرد و به آنان بفهماند كه سزاى مدافعان و پیروان‏على(ع) چنین است، ولى غافل از آن بود كه «شهید، حتى پس از شهادتش هم، راه نشان مى‏دهد، الهام مى‏ بخشد، امید مى‏آفریند و مایه ترس و تزلزل حكومت هاى جور و ستم است.»

وی در ادامه به ویژه گی هر شهید اشاره کرد و گفت : از حبیب ابن مظاهر به عنوان مسن ترین شهید کربلا که یکی از صحابه ی پیامبر اکرم(ص) بود تا حضرت علی اصغر طفل شش ماهه ی حضرت امام حسین (ع) هر یک برای خود یک ویژه گی هایی داشتند و حضرت علی اصغر (ع) که کوچکترین شهید کربلا بود ؛ ویژگی های مختلفی از آن حضرت گفته شده از جمله : 1 ) ـ در توصيف او آمده است:«اَشبَهُ النّاسِ بِرَسُولِ اللهِ(ص) .» 2 ) ـ حضرت  امام حسین (ع) از ميان جسدهاى شهدا، تنها جسد على اصغر را دفن كرد.3 ) ـ امام حسین (ع) بدن على اصغر را با خون گلويش رنگين كرد و آنگاه او را دفن نمود. 4 ) ـ على اصغر تنها شهيدى است كه روى دست پدر جان داد. نوشته اند كه در لحظه جان دادنش منادى از آسمان ندا داد:«دَعْهُ يا حُسَين فَإِنَّ لَهُ مُرْضِعاً فِي الْجَنَّةِ /// او را به خدا بسپار; زيرا در بهشت شيردهنده اى براى اوست.» 5 ) ـ امام حسین(ع)  خون او را به آسمان پاشيد و قطره اى از آن به زمين نيامد. 6 ) ـ در باره ی اثر تير حرمله و اصابت آن به حلقوم حضرت علی اصغر(ع) ، آمده است: «فَذَبَحَهُ» يعنى تير گلويش را «بريد»، در حالى كه تير در محل اصابت سوراخ ايجاد مى كند. به نظر مى رسدكه نوك تير را پهن ساخته بودند و به همين علت گلوى او را بريده است.

 7 ) ـ حضرت على اصغر(ع)  مصداق كامل و بارز مظلوميت بود; چراكه او طفل بود و نمى توانست بر ضد سپاه دشمن كارى انجام دهد. 8 ) ـ پس از شهادت او امام حسین (ع) سر به آسمان كرد و فرمود: «وَانْتَقِمْ لَنا مِنَ الظّالِمِينَ /// خداي ! انتقام ما را از جفاكاران بستان !» 9 ) ـ شهادت مظلومانه او، يكى از حوادث كم نظير و فراموش نشدنى تاريخ است . 10 ) ـ تنها جنازه اى را كه امام حسين (عليه السلام) تشييع كرد و از ميدان تا كنار خيمه ها آورد، على اصغر بود.

آیت الله سید محمد امام در پایان سخنان خود روضه ی حضرت علی اصغر را قرائت نمود و در ادامه مصطفی میردورقی مداح اهل بیت(ع) با ذکر مصیبت و نوحه سرایی عاشقان امام حسین(ع) را در غم و اندوه فرو برد .

 

شایان ذکر است دکتر حمید بنی تمیم مدیرکل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان  در نهمین شب تاسوعای حسینی در سوگواری مصلی نماز جمعه ی شهرستان شوش حضور داشت .



:: بازدید از این مطلب : 639
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.